Ook de Koninklijke Marine trakteert tijdens Veteranendag 2021!

Dit is een artikel in de aanloop naar Veteranendag 2021. Op 26 juni tussen 14.30 uur en 16.00 uur presenteren Veteranenshop en Unit Victor weer een schitterende uitzending vanaf het Malieveld die je gratis online kunt bekijken. Het volledige programma vind je hier.

Luitenant ter zee der 2e klasse Anika de Keijzer

Eerder deze week kon je hier al lezen dat de Koninklijke Landmacht weer een heerlijke traktatie heeft tijdens Veteranendag 2021. En ook dit jaar zijn ze niet het enige krijgsmachtonderdeel dat langs veteraneninloophuizen gaat om de aanwezigen te trakteren. Ook de Koninklijke Marine bezorgt verschillende veteranen weer een onvergetelijke 26 juni! In onze uitzending ‘Ik wens voor…’ zie je zaterdag beelden van het bezoek dat de Marine en de Landmacht op die dag afleggen. Natuurlijk konden we niet wachten en we wilden graag een voorproefje nemen op wat komen gaat. Anika de Keijzer legt daarom uit wat ze precies in petto hebben…

Wat houdt jullie actie precies in?

Verschillende veteranenontmoetingscentra die een activiteit of bijeenkomst organiseren, worden op 26 juni voorzien van wat lekkers voor bij de koffie. Namens de Koninklijke Marine worden op deze locaties tompouces uitgedeeld, waardoor we onze waardering voor de veteranen toch kunnen uiten ondanks het uitblijven van een ‘gebruikelijke’ Veteranendag.

Hoe is dit idee precies ontstaan?

De opzet van dit idee ontstond bij de Koninklijke Landmacht, die vorige jaar iets soortgelijks op touw zette. Dat initiatief werd erg enthousiast ontvangen. Voor ons als Marine ontstond de mogelijkheid om dit jaar aan te sluiten bij hun plannen en daar hebben we direct gebruik van gemaakt. Gezien de geldende maatregelen is het dit jaar opnieuw niet mogelijk om de Nederlandse Veteranendag groots te vieren. Vanuit die gedachte besloten we om ons aan te sluiten bij het mooie initiatief van de Landmacht. Zo kunnen we onze veteranen toch wat meer in het zonnetje zetten.

Waarom vindt de Marine dat zo belangrijk?

Alle veteranen, ongeacht van welk krijgsmachtonderdeel, waren bereid om op missie te gaan. Daarmee hebben ze de risico’s geaccepteerd die een uitzending met zich meebrengt. Zoals zo pakkend omschreven staat op de site van de Veteranendag: ‘Zij zijn ingezet in dienst van de vrede, nu en in het verleden.’

Wie gaan er precies langs de deuren?

Drie medewerkers van de afdeling Personele Zorg gaan langs drie verschillende locaties. Etienne van het Bureau Operationele Personeelszorg, Suzanne als Hoofd Bijzondere Personeelszorg en ikzelf als Coördinator Specifieke Personeelszorg.

Bij welke veteraneninlooophuizen- en organisaties gaan jullie zaterdag langs?

Vooraf hebben we contact gehad met verschillende koepelorganisaties, waardoor we een overzicht kregen van de activiteiten die in alle centra worden georganiseerd. De drie locaties waar de Marine langs gaat, zijn stichting VOC Zeeland in Vlissingen, Stichting VOC ‘De Veldpost’ in Amsterdam en stichting inloophuis ‘De inloophaven’ in Schagen.

‘Die nare dingen goed belichten, is óók heel respectvol’

Menno Kersbergen tweede gast in ‘Ik wens voor…’