Landmacht trakteert met Veteranendag op gebak!

Dit is een artikel in de aanloop naar Veteranendag 2021. Op 26 juni tussen 14.30 uur en 16.00 uur presenteren Veteranenshop en Unit Victor weer een schitterende uitzending vanaf het Malieveld die je gratis online kunt bekijken. Het volledige programma vind je hier.

oranje-tompouce.jpg

Om Veteranendag op een verantwoorde en toch feestelijke manier te vieren, heeft de Koninklijke Landmacht besloten om een bijzondere actie op touw te zetten. Een verslag van hun bezoek is te zien tijdens de uitzending die Unit Victor in samenwerking met Veteranenshop uitzendt vanaf het Malieveld tijdens Veteranendag 2021. Luitenant-kolonel René Bartsch legt alvast uit wat ze precies van plan zijn op 26 juni. Het belooft een verrassing om je vingers bij af te likken, letterlijk…

Wat houdt jullie actie precies in?

Het CLAS heeft een aantal veteraneninloophuizen aangeschreven om te inventariseren of zij op Veteranendag open zijn en of er iets georganiseerd wordt voor de veteranen. Waar dat mogelijk is, willen we met een aantal medewerkers langskomen en de veteranen trakteren op een heerlijke tompouce.

Hoe is het idee voor dit initiatief ontstaan?

Deze actie is niet nieuw. Eigenlijk is het een voortzetting van vorig jaar. Ook toen was de Veteranendag in Den Haag een uitgeklede versie en is het idee ontstaan om vanuit het CLAS iets anders te gaan doen. We zochten naar een passend alternatief om van 26 juni toch een feestelijke dag te maken voor alle Nederlandse veteranen.

Waarom vindt de Landmacht het zo ontzettend belangrijk om deze bijzondere groep Nederlanders in het zonnetje te zetten?

U geeft het zelf al aan: De veteranenstatus is een speciale status voor bijzondere mensen. Ook de Landmacht is ontzettend trots op haar veteranen, zowel actief- als niet-actief dienend, ongeacht welke uitzending, in welke functie en onder welke omstandigheden.

Wie gaan de inloophuizen precies bezoeken?

Er gaan zowel burgers als militairen mee, zolang ze maar werkzaam zijn bij Staf CLAS. Het bezoek wordt namelijk namens CLAS afgelegd.

Hoe besluiten jullie bij welke inloophuizen jullie langsgaan en welke zijn dat precies?

We hebben een uitvraag gedaan bij de veteraneninloophuizen of ze open zijn op 26 juni. Het CLAS gaat onderstaande locatie bezoeken:

•  VOC Duin&bollenstreek in Sassenheim

• VOC De Treffer in eindhoven

• VOC Havelte (Echos)

• St MDK Nuth-Maastricht

• VOC Hardenberg

• VOC Spoorzicht Doetinchem

• VOC Detmerskazerne in Eefde

• VOC Oude Stomp in Den Bosch

• VOC T Eldershoes in Hoensbroek

• OC Ermelo (Echos)

• Veteranen Search Team in Huis ter Heide

Het CZSK bezoekt onderstaande locaties:

• VOC De Inloophaven in Schagen

• VOC Zeeland in Vlissingen

• VOC De Veldpost in Amsterdam

Volgend jaar kan Veteranendag waarschijnlijk weer in haar vertrouwde vorm plaatsvinden. Betekent dat ook het einde van dit mooie initiatief?

De komende jaren zullen we dit niet meer op 26 juni organiseren, maar we bekijken zeker met CZSK, CLSK en de Kmar of we gezamenlijk iets soortgelijks op een ander moment kunnen organiseren.

Het onstuimige verleden van Paviljoen Malieveld

‘Om hulp durven vragen, houdt je duurzaam gezond’