Rewind: Veteranendag 2021

20210625_120837.jpg

De gebeurtenissen die we de afgelopen week beleefden met velen van jullie, vormen de aanleiding om samen terug te blikken. We worden niet gauw sentimenteel, maar de dagen rondom Veteranendag 2021 zaten bomvol momenten die een grote indruk op ons maakten. We spoelen de band daarom een stukje terug, en vatten de mooiste momenten samen van deze schitterende ‘Alternatieve Veteranendag’.

Eind juni vonden er twee gebeurtenissen plaats waar we al weken reikhalzend naar uitkeken: het ceremonieel hijsen van de Veteranenvlag en de uitzending ‘Ik wens voor…’. Bij beide momenten werkten we intensief samen met het team achter Veteranenshop.nl. Op 25 juni was het dan eindelijk zover…

Opnames ‘ik wens voor…’

In de ochtend namen we ons gezamenlijke programma ‘Ik wens voor…’ op in een prachtige (en bijna geluidsdichte) cabine op het Malieveld. Het was een project waar we al geruime tijd naar toe werkten, en waar we reikhalzend naar uitkeken. Te gast waren onder andere Edo van den Berg (de bedenker van de Veteranenvlag), Menno Kersbergen (Koninklijke Marechaussee) en Harold Jacobs (ECHOS Homes). Met deze drie fantastische veteranen bij presentatrice Soraya van Weereld aan tafel, kon het al niet meer misgaan!

Tijdens de uitzending lieten we beelden zien van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Landmacht. Zij verrasten bezoekers van verschillende veteraneninloophuizen met een heerlijk gebakje. Om de show compleet te maken, was er ruimte voor de trekking van laatste winnares van een Veteranenvlag en kwamen wensen van veteranen uit het hele land aan bod, waaronder onze Invictus Games-helden!

De uitzending vond op vrijdag plaats en werd op Veteranendag uitgezonden op de speciale themapagina op Veteranenshop.nl. Ook hieronder kijk je hem terug.

Vlaggenceremonie

Het werd rennen voor de mensen van Unit Victor en Veteranenshop, want het volgende hoogtepunt stond alweer op ons te wachten! Zoals gepland, verzamelden de eerste gasten zich bij Paviljoen Malieveld. Ze waren uitgenodigd om aanwezig te zijn bij een bijzondere gebeurtenis: de Veteranenvlag zou worden gehesen door Edo van den Berg en de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht, luitenant-generaal Frank van Sprang. Natuurlijk deden zij dit niet alleen, en er waren bijzondere en hooggeëerde gasten die ons vergezelden naar de vlaggenmast op het Malieveld.

Vlaggenceremonie ©Bas van Rijzewijk-30.jpg

Zo waren er zeven mensen van het erecouloir bij de ceremonie. Omdat ze al twee jaar op rij niet bij de Nationale dodenherdenking op de Dam aanwezig konden zijn vanwege de coronamaatregelen, besloten Veteranenshop en Unit Victor ze een hart onder de riem te steken door ze uit te nodigen.

Verder verwelkomden we onder andere vertegenwoordigers van vfonds, het Veteranen Platform, het Nederlands Veteraneninstituut, en de organisatie van de Nederlandse Veteranendag. Als kers op de taart arriveerde niemand minder dan de demissionair minister van Defensie Ank Bijleveld-Schouten!

Brigadegeneraal Paul Hoefsloot (het Nederlands Veteraneninstituut) en Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht luitenant-generaal Frank van Sprang

Afsluiting

De dag werd ontspannen afgesloten in Paviljoen Malieveld, waar eigenaar Ruud Louwerens ons als vanouds trakteerde op een heerlijk drankje en een bijpassend hapje. Precies zoals jullie dat van hem gewend zijn. Dit samenkomen van veteranen uit alle lagen van Defensie vormde voor ons de kroon op het werk van het afgelopen jaar. En hoewel we natuurlijk hopen dat 26 juni er volgend jaar weer als vanouds uit zal zien, kijken we meer dan tevreden terug op deze fantastische ‘Alternatieve Veteranendag!’

Dieren in het leger: olifanten